header img

De opleiding in bloei

fbf98c882c9c3d183494fec6f3a6c92e

Als Academic Factory zijn we nieuwsgierig naar wat er leeft bij opleidingen. Met wat voor soort vragen komen opleidingen bij ons en onze collega's? Welke ontwikkelingen herkennen we daarin?

Een regelmatig terugkomende vraag van opleidingen is of we een dag kunnen begeleiden waarin docenten met elkaar tot een gemeenschappelijke visie komen op wat ze willen.

Dat geeft ons unieke en leerzame inkijkjes in opleidingen en in welke idealen en ambities ze hebben. Waar hopen docenten dat hun opleiding in het beste geval toe opleidt?

Op zo'n dag staan staan we stil bij vragen als: wat zouden we willen dat studenten aan het einde van de opleiding allemaal weten? wat hopen we dat ze kunnen? en hoe zouden we willen dat ze zich als mens hebben ontwikkeld?

Wat ons steeds weer opvalt is dat de antwoorden die mensen geven op die laatste vraag opvallend veel op elkaar lijken.

Docenten hopen dat de studenten die ze opleiden aan het einde van de opleiding zelfstandig zijn, zich zelfverzekerd voelen en zich kunnen bewegen in een vaak complexe omgeving. Ze hopen dat studenten reflectievermogen hebben en weten waar ze goed in zijn en wat ze nog niet zo goed kunnen en waarin ze zich willen ontwikkelen. Ze hopen dat ze nog nieuwsgieriger zijn geworden, fouten durven maken en het vermogen hebben om te leren van die fouten. Dat ze klaar zijn voor de volgende stap in hun leven.

Sommige opleidingen omschrijven het als een academische of kritisch-reflectieve houding, anderen noemen het een professionele houding of persoonlijke ontwikkeling. Hoe we het ook noemen, eigenlijk, als we eerlijk zijn, zeggen docenten dikwijls, is dit het allerbelangrijkste dat we studenten kunnen leren.

De vraag die snel volgt is: hoe kunnen wij als opleiding bijdragen aan die ontwikkeling?

Soms zit er nog best een groot verschil tussen wat docenten willen en wat de opleiding op dat moment biedt. Dan blijkt vaak dat we na een dag nog niet klaar zijn en onderzoeken we op verschillende manieren met opleidingen hoe ze vorm kunnen geven aan hun doelen.

Sommige opleidingen kiezen voor een leerlijn professionele of persoonlijke ontwikkeling. Andere opleidingen integreren hun doelstellingen liever in de bestaande vakken. Soms worden er introductiedagen en workshops aangeboden waarin studenten reflecteren op wat ze willen leren en hoe zij zichzelf graag zouden willen ontwikkelen. Welke uitdagingen verwachten ze op hun pad en hoe zouden ze daarmee om kunnen gaan?

Voor welke vorm opleidingen ook kiezen, vaak gaat het om het creëren van ruimte voor reflectie, voor ondersteuning en feedback van medestudenten en van docenten, en in bredere zin: het creëren van een omgeving die studenten stimuleert zichzelf te durven laten zien en zich open te stellen om te leren. Een plek waar je jezelf kunt zijn, gewaardeerd wordt, niet afgerekend op je fouten, maar wel wordt uitgedaagd. Op zo'n plek willen we allemaal wel studeren, of werken, toch?

Deze wens, als een zaadje in de grond, zoekt een weg naar de oppervlakte. Het kronkelt en worstelt zich steeds vaker en sneller door de aarde heen naar de plek waar het de oppervlakte kan ontmoeten.

En nee, het is niet altijd makkelijk, want als we dit meer gaan doen, wat doen we dan minder? En was dat dan niet belangrijk? En hoe moeten we dit eigenlijk doen als we hier zelf niet in opgeleid zijn? En hoe geven we dan dat goede voorbeeld dat we eigenlijk zouden willen geven, met elkaar, met z'n allen?

En dan…staat opeens, op een mooie lentedag, het hele veld vol bloemen.

Mogen wij tot die tijd helpen de aarde een beetje om te spitten en te voeden?

Mocht je meer willen weten over dit thema, neem dan graag contact met ons op: ino@academicfactory.nl